| Forfatter |
|
Lars nielsen Associated

Medlem siden: 22-Juli-2010 By: Fredericia
Status: Offline Beskeder: 7
|
| Sendt: 22-Juli-2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forumbrugere,
Jeg overvejer at købe en Cisco ASA 5505 (ASA5505-BUN-K9) til mit hjemmenetværk, for på den måde at kunne tilgå det udefra ved hjælp af de 2 medfølgende SSL VPN peer licenser, men også for at øge netværkssikkerheden.
Det skal nævnes, at jeg ikke på nogen måde er Cisco certificeret,
men mener dog alligevel jeg har en grundlæggende viden om Cisco's
produkter.
Inden jeg køber enheden har jeg et par spørgsmål, som jeg håber nogen her på forummet kan give mig et svar på.
Er det ikke muligt at downloade den nyeste firmware (ASA 8.3.1 + ASDM 6.3) fra Cisco's webside, uden at være Cisco partner m.m.?
Da jeg er en privat person, og kun skal bruge enheden til mit hjemmenetværk, er der ingen ide i at få en service kontrakt med Cisco for mig. Hvordan løser de af jer, som bruger Cisco's produkter derhjemme, firmware opdateringen af jeres Cisco produkter?
Jeg har på nettet fundet frem til at man kan købe en SMARTnet licens (CON-SNT-AS5BUNK9), som giver adgang til den nyeste software m.m. Licensen gælder i 1 år. Ville det være en ide for mig at købe en sådan licens, eller findes der en anden løsning, hvis man gerne vil have adgang til den nyeste firmware?
På forhånd tak for hjælpen...
mvh Lars Nielsen
|
| Til top |
|
| |
freesoft Professional

Medlem siden: 12-Maj-2006 By: Billund - Denmark
Status: Offline Beskeder: 78
|
| Sendt: 22-Juli-2010 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars nielsen skrev:
Er det ikke muligt at downloade den nyeste firmware (ASA 8.3.1 + ASDM 6.3) fra Cisco's webside, uden at være Cisco partner m.m.?
|
|
|
Ikke hvad jeg ved af, men tjek CD'en der er med, sidst jeg kiggede på den var den ret ny firmware der lå på den. Samt VPN klienter.
__________________ Min lille Cisco ASA wiki
|
| Til top |
|
| |
Lars nielsen Associated

|
| Sendt: 22-Juli-2010 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. tak for det hurtige svar...
Kender du noget til den SMARTnet licens jeg omtaler? Med den skulle det være muligt at hente den nyeste firmware på cisco.com, og da den "kun" koster cirka 500 kroner for et års licens, overvejer jeg lidt at købe den...
Jeg har endnu ikke købt ASA'en, så det er ikke muligt for mig at se hvad der ligger på CD'en, i hvert fald ikke endnu...
Grunden til at jeg er så interesseret i den nyeste firmware, er fordi jeg læste på et udenlandsk forum, at den nyeste firmware (ASA 8.3) kræver mere RAM (512mb) og de ældre enheder blev leveret med 256mb RAM, men synes det er svært at se hvilken version af ASA der leveres med, hvis man ser på edbpriser.dk...
ASA 8.3 skulle indeholde en SSL VPN klient, som understøtter Windows 7 64bit, og det er det jeg skal bruge, derfor vil jeg gerne have ASA 8.3... Og det ville være ærgerligt at få fat i en ASA 5505 med for lidt RAM i, når den lige er købt...
Endnu engang tak for dit svar...
mvh Lars Nielsen
|
| Til top |
|
| |
kruse Professional

Medlem siden: 20-Marts-2006 By: Herning
Status: Offline Beskeder: 94
|
| Sendt: 22-Juli-2010 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker, er alle Cisco ASA kasser fra Feb 2010
med de nye ram krav...
- Cisco siger feb :-) - så jeg lige..
http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/vpndevc/ps6032
/ps6094/ps6120/product_bulletin_c25-586414.html
Upgraded Default RAM in Shipping Cisco ASA 5500 Series
Adaptive Security Appliances
All Cisco ASA 5505, ASA 5510, ASA 5520, and ASA 5540
appliances will ship with additional default memory to
meet the memory requirements for Cisco ASA Software
Version 8.3 in February 2010.
Du skal have en service aftale med Cisco/partner for at
kan hente software.. eks. smartnet.. du skal nok købe
den ved en "større" partner for at du kan få Cisco.com
adgang.. men gætter lidt...
Anyconnect/SSL VPN klienten er en selvstændig fil der
smides i ASA kassen... og har som sådan ikke noget med
software versionen i ASA kassen at gøre.. (dog er der
features i 2.4 som kræver 8.3.x så vidt jeg husker..)
Vh ThomasK
Redigeret af kruse den 22-Juli-2010 kl. 21:36
|
| Til top |
|
| |
Lars nielsen Associated

|
| Sendt: 22-Juli-2010 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu engang tak for det hurtige svar...
Jeg har læst lidt mere på nettet, og har også fundet frem til at alle ASA 5505, som er produceret efter FEB 2010, skulle have 512mb RAM, således at de kan køre ASA version 8.3... Så håber jeg bare at det ikke er nogle gamle kasser forhandlerne sælger!
Jeg takker for svaret angående Cisco AnyConnect. Havde overset at SSL VPN klienten skulle smides i ASA kassen. Håber at SSL VPN klienten er med på CD'en som freesoft skriver at den skulle være, når jeg nu ikke kan få adgang til cisco.com.
Er lidt ærgerligt at man som privat forbruger kun med besvær kan få adgang til det nyeste software fra Cisco, nu når man vælger at investere i deres produkter, for at få noget kvalitets hardware...
mvh Lars Nielsen
|
| Til top |
|
| |
kruse Professional

|
| Sendt: 22-Juli-2010 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bør have adgang til Cisco.com eller kende nogen..
CDén er ikke holdbar..
ASA 5505 markedet har været "udtømt" grundet Cisco´s
leverings problemer, så de sidste kasser jeg har fået er
alle med de nye ram spec.
Tag evt fat i en guldpartner, så er du sikker på at få en
uden støv :-)
|
| Til top |
|
| |
Lars nielsen Associated

|
| Sendt: 22-Juli-2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej kruse, tak for svaret...
Tænkte nok at CD'en ikke var holdbar i længden, kender bare ikke nogen som har adgang til, eller kan give mig adgang til cisco.com. Så i øjeblikket er CD'en min eneste mulighed, hvis jeg vil bruge udstyr fra Cisco.
Kan du nævne en guldpartner som vil sælge en ASA 5505 til mig som privatperson? Havde i første omgang tænkt mig at købe den hos et af de firmaer som er repræsenteret på edbpriser.dk, da jeg troede det var den eneste mulighed for mig som privatperson.
Det er ikke sådan når man gerne vil have det bedste, men ikke kan få fat på det :-)
mvh Lars Nielsen
|
| Til top |
|
| |
kruse Professional

|
| Sendt: 22-Juli-2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://tools.cisco.com/WWChannels/LOCATR/openBasicSearch.do
Så må du jo ringe lidt rundt..
|
| Til top |
|
| |
freesoft Professional

Medlem siden: 12-Maj-2006 By: Billund - Denmark
Status: Offline Beskeder: 78
|
| Sendt: 23-Juli-2010 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er 8.3 på CD'en når den er ny, og du kan vel altid senere købe en smartnet aftale.
Men uden den får du ikke opdateringer nej.
__________________ Min lille Cisco ASA wiki
|
| Til top |
|
| |
Lars nielsen Associated

|
| Sendt: 24-Juli-2010 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar, det er altid rart at kunne spørge nogle eksperter :-)
Jeg har besluttet mig for at købe en ASA 5505 til mit hjemmenetværk, så må jeg se hvordan jeg får den opdateret med tiden...
Det vigtigste for mig lige nu er, at jeg ved hjælp af Cisco AnyConnect SSL VPN klienten kan lave en SSL VPN tunnel til mit hjemmenetværk (ASA 5505'eren) fra min Windows 7 64bit laptop, uanset hvor i verden jeg befinder mig. Så vidt jeg har læst mig frem til, er dette muligt med en ASA 5505...
Tak for hjælpen
Lars Nielsen
|
| Til top |
|
| |